Zapowiedzi wydawnicze

W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia dla prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej, ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym „kryzysie”. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Polska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Przedmiotem monografii jest analiza rosyjskich homografów akcentowych – graficznie identycznych jednostek wyrazowych różniących się miejscem akcentu i znaczeniem (leksykalnym, gramatycznym lub leksykalno-gramatycznym), takich jak атлас – атлас, трусить – трусить, ноги – ноги, носите – носите, еду – еду, воронью – воронью – воронью. Bazę materiałową pracy tworzy około 54 000 szeregów homograficznych wyodrębnionych w wyniku szczegółowej analizy danych szerokiej gamy słowników współczesnego języka rosyjskiego – objaśniających, ortograficznych, ortoepicznych, gramatycznych, słowników homonimów, homografów i in. W monografii wyeksponowano i omówiono poszczególne typy (strukturalne, semantyczne i in.) rosyjskich homografów akcentowych oraz ukazano ich miejsce w systemie leksykalno-morfologicznym dzisiejszej ruszszczyzny. Posługując się danymi statystycznymi, autor określił stopień produktywności relacji homograficznych między wyrazami jednej lub różnych części mowy, a także między formami tego samego wyrazu. Wiele uwagi poświęcono roli mechanizmów słowotwórczych w kształtowaniu i rozpowszechnieniu zjawisk homograficznych we współczesnym języku rosyjskim.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Rosyjska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Tematem książki jest rozwijanie kompetencji interpretacyjnych w odniesieniu do dyskursu argumentacyjnego w przestrzeni medialnej w języku obcym. Analizując przydatność dydaktyczną podstawowych teorii argumentacji, autorka wybiera koncepcję retoryczną. Zgodnie z tym ujęciem rozumowanie w dyskursie budowane jest w sposób synergiczny za pomocą argumentów z logos, etos i patos, których ważność i skuteczność można właściwie interpretować jedynie w kontekście. Uzupełnienie rozważań teoretycznych nad argumentacją o badania z zakresu szeroko pojętej analizy dyskursu pozwala zdefiniować, w jaki konkretnie sposób normy gatunkowe kształtują użycie środków retorycznych. Stąd zainteresowanie gatunkiem jako źródłem instrukcji interpretacyjnych, pozwalających uchwycić cele działań argumentacyjnych mówców i ocenić ich ważność. Ze względu na te walory, autorka buduje model debaty medialnej na przecięciu cech gatunkowych i strategii retorycznych, opisuje jego moduły i wskazuje możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu uwagą i analizą w zadaniach interpretacji. Refleksja teoretyczna prowadzi do wyłonienia sekwencji dydaktycznych w ramach, których może odbywać się trening kompetencji interpretacyjnych.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Romańska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Publikacja stanowi spójny zbiór tekstów odnoszących się do zmian zachodzących w przestrzeni życia rodzinnego. Jej nowatorstwo polega na przyjęciu zarówno na płaszczyźnie koncepcyjnej, jak i metodologicznej perspektywy biograficznej, a rodzina zaprezentowana została jako semantyczny system znaczeń, w którym uaktualnia się proces biograficznego uczenia się. Zamieszczone w tomie rozdziały, których autorami się młodzi badacze rzeczywistości społecznej, są także wyrazem sprzeciwu wobec normatywnego tonu większości publikacji z zakresu pedagogiki rodziny. Książka składa się z trzech części, z których pierwsza, odnosi się do dylematów metodologicznych i koncepcyjnych. Wprowadzona tu zostaje kategoria biografii rodzinnej jako nowa perspektywa oglądu zdarzeń normatywnych i nienormatywnych w systemie rodzinnym. W części drugiej zaprezentowano konkretne rozwiązania zarówno na gruncie badań naukowych, jak i praktyki pedagogicznej, autorzy podejmują próbę zmierzenia się z kategoriami transmisji rodzinnych (w przypadku zachowań ryzykownych młodzieży) oraz (re)konstrukcji (a wręcz nowej konstrukcji) systemu rodzinnego w odpowiedzi na nienormatywne zdarzenia życiowe (rozwód i przedwczesne ojcostwo). Ostatnia część zawiera odważne, oparte na zasadach metodologii autoetnografii ewokatywnej, przykłady naukowych analiz własnego-autobiograficznego materiału narracyjnego. Są to równocześnie teksty zaangażowane w sprawy publiczne, dotykające kwestii polityki społecznej i opieki zdrowotnej (m.in. niepełnosprawności, chorób nowotworowych). Książka powinna zainteresować pedagogów, psychologów i socjologów podejmujących w swych badaniach tematykę familiologiczną. Poprzez nowatorską formułę i nieoczywiste rozwiązania koncepcyjne oraz przyjętą perspektywę biograficzną i spory ładunek emocjonalny zawarty w tekstach autoetnograficznych może być ona także atrakcyjną lekturą dla osób przeżywających na co dzień trudności związane z chorobą, stratą i zmianami we własnych rodzinach.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Psychologia i Pedagogika
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
W książce podjęto próbę spojrzenia na dyskurs korporacyjny z perspektywy ekolingwistycznej. Autorka ze szczególną uwagą traktuje procesy dyskursywnego kształtowania tożsamości korporacyjnej w przestrzeni wirtualnej. Pierwszy rozdział precyzuje zakres zainteresowań ekolingwistyki oraz prezentuje podejście integracyjne, które powinno stanowić znak rozpoznawczy tej stosunkowo młodej dziedziny językoznawstwa, wnoszącej niezwykle cenny wkład w zrozumienie dyskursywnej konstrukcji współczesnego świata. W kolejnych trzech rozdziałach zawarte zostały rozważania dotyczące kluczowych dla pracy pojęć: tożsamości korporacyjnej, komunikacji w cyberprzestrzeni oraz dyskursu i ideologii. Efektem tych rozważań jest zaproponowany Ekologiczny Model Tożsamości Korporacyjnej oraz opracowanie metody badawczej łączącej elementy eko-krytycznej analizy dyskursu z analizą korpusową. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na silną ekologizację dyskursu korporacyjnego, który charakteryzuje się nasyceniem terminologią ekologiczną, a w warstwie ideologicznej dominacją paradygmatu eko-społecznego, w szczególności modelu zrównoważonego rozwoju, oraz odejściem od paradygmatu neoliberalnego. Monografia stanowi pierwsze tego typu obszerne opracowanie, które adresowane jest zarówno to studentów zainteresowanych komunikacją językową, jak i badaczy dyskursu specjalistycznego oraz teoretyków i praktyków komunikacji korporacyjnej.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Językoznawstwo stosowane
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Przedmiotem podjętych w monografii rozważań jest postsocjalistyczna formacja społeczno-ekonomiczno-polityczna dokonana z punktu widzenia antropologii społecznej. To studium środkowoeuropejskiej i polskiej wersji kapitalizmu. W krytyczny sposób przedstawia jak neoliberalizm wyklucza z głównego nurtu społeczeństwa całe jego segmenty oraz ich opór wobec stanowionych relacji władzy i podporządkowania. Ujawnia mechanizmy tworzenia hierarchii między ludźmi w zwykłych działaniach. Codzienne praktyki ujmuje jako korelat globalnych relacji zależności i podporządkowania, lecz zarazem eksponuje sprawczą moc aktorów społecznych. Stanowi zarówno krytykę systemów wytwarzających nierówności, jak i towarzyszących im hegemonicznych dyskursów. Autor odchodzi od dominującego wyjaśniania tworzenia „postsocjalistycznych Innych” w kategoriach tożsamościowych. Nie odmawiając kulturze znaczenie w kreowaniu dystynkcji społecznych, analizuje klasowy charakteru nierówności, które przyobleka się jedynie w idiomy różnic kulturowych. Książka odkrywa, jak wytworzone nierówności doprowadziły do karmionej dziś populizmem wrogości wobec wszelkich Innych, w szczególności ksenofobii i islamofobii podszytej rasizmem.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Antropologia społeczna
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
«pierwszapoprzednia12345678następnaostatnia»
Strona 1 z 8

Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Collegium Maius
ul. A. Fredry 10, 
61 - 701 Poznań
Centrala: 61 829 46 46,   Fax: 61 829 46 47,   Sprzedaż: 61 829 46 40
Dział Handlowy press@amu.edu.pl,    Sekretariat wydnauk@amu.edu.pl