W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia dla prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej, ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym „kryzysie”. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości.

Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.

Additional Info

  • Dziedzina Filologia Polska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona

Przedmiotem monografii jest analiza rosyjskich homografów akcentowych – graficznie identycznych jednostek wyrazowych różniących się miejscem akcentu i znaczeniem (leksykalnym, gramatycznym lub leksykalno-gramatycznym), takich jak атлас – атлас, трусить – трусить, ноги – ноги, носите – носите, еду – еду, воронью – воронью – воронью. Bazę materiałową pracy tworzy około 54 000 szeregów homograficznych wyodrębnionych w wyniku szczegółowej analizy danych szerokiej gamy słowników współczesnego języka rosyjskiego – objaśniających, ortograficznych, ortoepicznych, gramatycznych, słowników homonimów, homografów i in. W monografii wyeksponowano i omówiono poszczególne typy (strukturalne, semantyczne i in.) rosyjskich homografów akcentowych oraz ukazano ich miejsce w systemie leksykalno-morfologicznym dzisiejszej ruszszczyzny. Posługując się danymi statystycznymi, autor określił stopień produktywności relacji homograficznych między wyrazami jednej lub różnych części mowy, a także między formami tego samego wyrazu. Wiele uwagi poświęcono roli mechanizmów słowotwórczych w kształtowaniu i rozpowszechnieniu zjawisk homograficznych we współczesnym języku rosyjskim.

Additional Info

  • Dziedzina Filologia Rosyjska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona

Tematem książki jest rozwijanie kompetencji interpretacyjnych w odniesieniu do dyskursu argumentacyjnego w przestrzeni medialnej w języku obcym. Analizując przydatność dydaktyczną podstawowych teorii argumentacji, autorka wybiera koncepcję retoryczną. Zgodnie z tym ujęciem rozumowanie w dyskursie budowane jest w sposób synergiczny za pomocą argumentów z logos, etos i patos, których ważność i skuteczność można właściwie interpretować jedynie w kontekście. Uzupełnienie rozważań teoretycznych nad argumentacją o badania z zakresu szeroko pojętej analizy dyskursu pozwala zdefiniować, w jaki konkretnie sposób normy gatunkowe kształtują użycie środków retorycznych. Stąd zainteresowanie gatunkiem jako źródłem instrukcji interpretacyjnych, pozwalających uchwycić cele działań argumentacyjnych mówców i ocenić ich ważność. Ze względu na te walory, autorka buduje model debaty medialnej na przecięciu cech gatunkowych i strategii retorycznych, opisuje jego moduły i wskazuje możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu uwagą i analizą w zadaniach interpretacji. Refleksja teoretyczna prowadzi do wyłonienia sekwencji dydaktycznych w ramach, których może odbywać się trening kompetencji interpretacyjnych.

Additional Info

  • Dziedzina Filologia Romańska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
«StartPrev12345678910NextEnd»
Page 1 of 149

Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Collegium Maius
ul. A. Fredry 10, 
61 - 701 Poznań
Centrala: 61 829 46 46,   Fax: 61 829 46 47,   Sprzedaż: 61 829 46 40
Dział Handlowy press@amu.edu.pl,    Sekretariat wydnauk@amu.edu.pl